Dag 19: Sunderland – Tynemouth (newcastle-upon-Tyne)

15 september 2016 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

De laatste dag van de reis. Het B&B was super. Vannacht was ik wel auditief getuige van een hoogdravende ruzie op straat (ongeveer rond 3u) tussen een man en een vrouw. Die relatie komt vast niet meer goed denk ik...

Gezien ik maar zo'n 40km moest doen vandaag deed ik alles rustig aan. Onverhaast opstaan, tijd nemen voor een full Englisch Breakfast en in alle rust klaarmaken voor vertrek. Ik ben pas vertrokken tegen 10u.

Het weer was super vandaag. Er was een open blauwe hemel en een stralende zon. 's avonds op de boot was duidelijk dat er toch veel mist was, maar overdag was super.

Alles was anders dan gisteren; het traject, het weer, mijn gemoed. Het viel mij vandaag op dat dit ook vorig jaar het geval was op mijn rit naar Uppsala in Zweden. De voorlaatste dag van vorig jaar, kende ik ook een slecht traject, akelig weer en werd het ook tijd dat de rit ten einde was. Net als dit jaar had ik ook weer een boost op alle genoemde vlakken de laatste dag.

Mijn relaxte bui liet me ook een spielerei toe. Nu ik toch in de buurt was, besloot ik een ommetje te maken naar Washington. Daar maakte ik een fotoreportage voor Mr. Donald Trump. Het is er een met allerhande redenen waarom hij zijn kandidatuur voor presidentschap best opgeeft.

Tegen 13u30 kwam ik in Newcastle-upon-Tyne aan. Ik dacht nog even te kunnen rondwandelen dus besloot ik naar het hotel van mijn eerste nacht te gaan met de vraag of ik er mijn fiets in de 'bike-shed' mocht plaatsen terwijl ik rondwandelde. Het bleek te mogen. Toen ik echter langs de kade wandelde besefte ik plots dat ik best zou vertrekken opdat ik 90min voor vertrek op de boot zou zijn (zoals gevraagd op het ticket). Ik moest er dus om 15u30 zijn. Ik repte me dus terug naar het hotel en ben om 14u25 vertrokken met mijn fiets voor een rit van nog 48min (volgens Google.maps). Perfect op schema dus. Onderweg bleek echter dat ik foute batterijen in mijn GPS had gestoken waardoor ik nu te vroeg met lege batterijen zat. Tijd om ze te wisselen wilde ik niet nemen want ik zou ze moeten zoeken in mijn bagage (en dat zou tijdverlies betekenen). Een déjà vue naar mijn rit naar de boot in het begin van de reis die ook al zonder GPS was omwille van lege batterijen. Daarbij kwam nog eens een extra shock! Plots vreesde ik dat mijn ticket in Centraal Europese tijd (CET) opgesteld was. Hierdoor zou ik dus ook een uur te laat kunnen zijn... Die laatste vrees bleek ongegrond en ik ben op tijd aan de terminal aangekomen.

Al vlug kwam echter een tweede déjà vue: door een technisch probleem zou de boot maar om 21u (CET) vertrekken (drie uur later dan gepland) en zouden we bijgevolg pas om 11u (CET) aankomen in Nederland. Daar gaat mij trein van 12u vanuit Amsterdam (door een vorm van voorgevoel had ik hem gelukkig nog niet geboekt). Volgens crew en andere passagiers (die vaak de boot nemen) blijk ik echt ongeluk te hebben dat ik tot twee keer toe op een 'probleem'boot zit die vertraging oploopt. Ze zijn normaal redelijk stipt. Ter compensatie werd echter gratis koffie aangeboden tussen 20u en 21u. Voor mij echter niet nuttig want op dat moment had ik ik een tafel in het restaurant geboekt.

Zen, ik ben nog steeds in verlof!