Reis naar Curacao - Voor ik vertrok

3 juni 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Na lang uitkijken, vertrek ik vandaag naar Curaçao. Het was een reis die eigenlijk startte als een foutje, maar ik zal er zeker het beste van maken. Voor mij zijn de reizen die amper voorbereid zijn, meest verrassend en spannend. Ze blijken ook best vaak goed mee te vallen.

Ik leg even de fout uit: twee ideeën heb ik met elkaar laten verstrengelen. Dat blijkt soms een goed gedacht, maar in deze niet zo... ongeveer een jaar terug, dacht ik er even tussenuit te moeten en keek eens voor een all-in formule onder het motto “eens zot doen!” In die zoektocht kwam Curaçao als mogelijke bestemming in het licht. Ik ben nooit op dergelijke vakantie vertrokken en deed daarentegen toch weer iets veel avontuurlijker. Het idee om ooit eens naar Curaçao te gaan bleef echter wel in mijn achterhoofd nazinderen... Toen ik enkele maanden terug, zocht naar een reisbestemming voor dit jaar, eentje waar ik mijn fiets weer op afstand kon testen, kwam curaçao boven borrelen. Ik dacht niet al te lang na en boekte een reis. Misschien had ik beter wel eerst wat onderzoek gedaan want een fietstocht van formaat doe je niet op dat eiland dat in oppervlakte zeven keer kleiner is dan West-Vlaanderen... De reis was geboekt en ik zou me er niet over pijnigen, ik besloot een actieve reis in het vooruitzicht te hebben. Actief in het idee van wandelen, snorkelen en mountainbiken. Het voordeel in deze is dan dat ik geen fiets hoef mee te boeken!

Terug naar de start. Gezien ik op maandag vroeg vanuit Amsterdam moest vertrekken, vatte ik mijn reis al aan met de trein op zondag. Ik had alle tijd dus liet ik de hogesnelheidstrein links liggen en ruilde ik die in voor 4 treinen om in Schiphol te geraken. De planning assistent werkte in mijn voordeel door fout te zijn want ik kwam sneller aan dan door de app voorspeld. Zo merkte ik echter vroeger dat een cottage die ik op een camping (in de buurt van Schiphol) had gepland, mij volgens hun agenda de dag voordien had willen zien komen. Ze konden mij toch een bed en dak boven het hoofd bieden (als gunst voorgesteld). Later kon ik toch bewijzen dat ik weldegelijk juist had geboekt, zij moeten fout genoteerd hebben (daarop kwamen ze niet tegemoet met verontschuldigingen (lang leve TripAdvisor)). De arrogant vriendelijk doende campingeigenaar deed me trouwens geloven dat ik het openbaar vervoer in de buurt niet moest geloven en dat ik beter vervoer via een alternatieve taximaatschappij (ik wil geen reclame maken) zou regelen om zeker op tijd op de luchthaven te komen. Gezien de enorme paspoortcontroles was ik trouwens ook beter drie in plaats van twee uur op voorhand op de luchthaven.

Dit wetende keek ik voor een vroegere bus (met mogelijkheid om alsnog vervoer op een alternatieve wijze te voorzien), en liet ik het euvel niet aan mijn hart komen door lekker te tafelen in het naburig dorpje.