Dag 1: Brugge – Hoek van Holland

28 augustus 2016 - Hoek Van Holland, Nederland

Het eerste stuk van de reis loopt wat gelijk met de tocht vorig jaar. Het enige wat verschilt is dat ik nu wel de overzet naar Hoek van Holland wil halen. Daarom plande ik een “rechtere” route. Met de noordzeeroute (LF1) was ik vorig jaar een kwartier te laat voor de laatste overzet en was ik genoodzaakt te kamperen in een 'bus'hokje (voor de boot ipv bus). Naast de “kortere” route (lees eigenlijk sneller) had ik er ook voor gezorgd dat alles klaar stond en het maar op de fiets te zetten was.

Hoewel die kortere of beter andere weg vaak langs of in de buurt van grotere verbindingswegen lag, deed dat geen afbreuk aan de reiservaring. Nederland heeft een goed systeem van ruime en verzorgde fietspaden die vaak op kleine afstand van de baan liggen en dat met meestal ook nog een bomen- of struikenrij tussen. Resultaat is dat je de auto's bijna niet hoort en toch kan genieten van de landschappen en de natuur.

Naast de normale dieren in de omgeving (paarden, koeien, schapen, …) zag ik vandaag toch ook één exotisch diertje ter hoogte van de Siphon (Damme). Het was een klein kreeftje (ik weet niet welke soort). Het leek ontsnapt uit het restaurant de Siphon. Toen ik stopte speelde het eerst voor dood. Toen ik het benaderde nam het een heuse aanvals/ verdedigingspositie aan. Met een handschoen heb ik het naar de kant van de weg geveegd om te voorkomen dat het eindigde onder autobanden in plaats van in een kookpot...

De “rechtstreekse” weg bracht me naar een andere overzet dan die van vorig jaar. Ik was er ruim op tijd en kon dus nog de tocht verder zetten naar Hoek van Holland. Die laatste 15 km (van Maassluis tot Hoek van Holland) waren echter enorm zwaar want het was constant tegen wind. Rond 19u00 kwam ik uiteindelijk aan op een grote volkscamping (met stacaravans en sterk uitgebouwde tuinen rond die caravans). Na een deugddoende douche ben ik nog de stad ingetrokken om nog iets te gaan eten.