Dag 9: Edinburgh – Glasgow

5 september 2016 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Ik was moeten verhuizen van kamer omdat ik geen drie dagen op rij meer kon boeken bij mijn check-in. Daarom moest ik na twee dagen uitchecken en opnieuw inchecken (in een op voorhand geboekte) nieuwe kamer. De kamer was minder goed qua infrastructuur (geen WC noch douche op de kamer, dan wel in de gang). Maar de kamergenoten waren stukken meer respectvol. Ik heb de hele nacht doorgeslapen.

Gisteren bleek ik echter te positief over het weer. Vandaag leek het volledig omgeslagen. Ik had voor het ontbijt mijn fiets klaargemaakt en buiten aan het raam klaargezet (mijn tafel had er zicht op). Zo had ik er ook zicht op dat het gigantisch aan het gieten was. Gelukkig was het regenen gestopt wanneer ik vertrok.

Vandaag ging ik echt het binnenland in. De voormiddag verliep door verschillende kasteeldomeinen. Het traject (een officieel fietstraject) liep er echt door. Ik stond versteld van de schoonheid en de uitgestrektheid van die domeinen. Ik was blij dat ik mijn traject had aangepast. Ter hoogte van Grangemouth werd het wel veel industriëler en ik vreesde dat het zo zou blijven tot de industriestad Glasgow. Dat bleek gelukkig niet het geval, in tegendeel. Een ander probleem is wel gerezen.

Het namiddagtraject liep over een jaagpad naast een kanaal. Het kanaal en ook het jaagpad bleek tot op 2km van het centrum van het centrum van Glasgow te lopen. Het liep door velden en dorpen en was heel afwisselend. Het probleem waar ik naar verwees is dat het vanaf 13u is beginnen te regenen. En dan nog wel in crescendo. Het begin was het gewoon zeer vochtige lucht, alsof je door de mist rijdt. Tegen 15u30 à 16u was echt wel regen. Ik heb me er echter niet aan gestoord. Door de geleidelijke overgang heb ik nooit de tijd genomen mijn regenjas uit te halen. Het was overigens niet koud. Ik heb de hele tocht in mijn fietsshirt (zonder mouwen) gereden. Het lastige aan de weer vandaag was wel dat het zicht sterk verminderd was door de lage wolken.

Tegen 16u is het gestopt met regenen en brak er zelfs blauwe lucht door. Wanneer ik aankwam in Glasgow was ik zelfs zo goed als droog. Ik zocht mijn hotel en ben nog even de stad ingegaan. Een voorspel naar morgen want dan heb ik weer een dag rust ingepland.