Dag 16: Ambleside – Hawes

12 september 2016 - Hawes, Verenigd Koninkrijk

Het beloofde een zware dag te worden, dat had ik geïnterpreteerd op http://www.ridewithgps.com en dat was me ook verteld. Het is ook daadwerkelijke gebleken.

Deze morgen onder een grijs wolkendek vertrokken, langs dezelfde drukke baan als gisteren. Gelukkig was het niet te lang. Ook het weer viel goed mee vandaag. Hoewel er constant grijze wolken te bespeuren waren (vooral dan in en rond de bergen), kon ik toch best veel zonne-energie opdoen. En soms was het zelfs echt zweten geblazen en dat kwam voor een stuk door de zon.

Eenmaal uit Lake District was het traject bijna tot het einde bestaande uit fietspaden en kleine baantjes. Er waren zelfs stukken bij, waar auto's elkaar niet kunnen kruisen. Kwestie dat er dan één van hen achteruit rijdt tot een zogenaamde 'passing place'. Eén keer moest ik me echt in een haag murwen om een dikke tractor door te laten, en het was nipt. Ik zag het echter niet zitten om terug te keren naar zo'n doorlaatplaats want ik was aan het klimmen.

Dan komen we bij het klimmen. Dat is de reden waarom de dag zo zwaar was. Naar zeggen heeft Yorkshire Dales National park pittige hellingen en dat is niet gelogen! (North York Moors, het volgende park dat ik aandoe, zou nog erger zijn...) Ik denk dat ik ongeveer vanaf 11u vanmorgen tot bijna het einde vooral heb geklommen. En het venijn kwam in de staart. Het was trouwens verwacht uit de wegbeschrijving. Zo'n 20km voor Hayes startte een klim van ongeveer 10km over een kam. De eerste zeven kilometer stegen geleidelijk en waren echt goed te doen. Tijdens de laatste drie is bij mij een paar keer iets gebroken. Tot twee keer toe ben ik zelfs moeten afstappen om een paar honderd meter te voet te doen. Ik was stikkappot als ik de 436m hoogte bereikte. De dalende helling nadien bleek wel de beloning voor mij. Ik haalde een snelheid van 72km/u en moest voor 5,2km niet trappen (= rust). Daarna volgde nog een 'kleine' klim tot 330m maar daarna zag je het eindpunt liggen. Als ik me niet vergis is dit vandaag het hoogste punt van de fietstocht (voorbij en komende).

Het landschap vandaag werd vooral ingenomen door vee- en schapenteelt. Ook paarden en ezels (naast die op z'n fiets natuurlijk) zag ik af en toe. Ik zal ook een das, jammer genoeg was hij aangereden door een auto en lag, toch redelijke in tact doch dood langs de kant van de weg. Vandaag zag ik ook een herder zijn hond trainen (zag ik gisterenavond ook al). Wel leuk om te zien hoe het gaat en hoe goed die honden luisteren naar roep- en fluitsignalen!

Hayes zelf is een klein stadje met veel winkeltjes. Je bent er in een uur gemakkelijk doorheen gewandeld. Mij valt trouwens over heel Engeland (en Schotland) op, dat er veel oude huizen staan in de stadjes en er buiten. Met oud bedoel ik dan zo in ruwe stenen opgebouwd. Als we zeggen dat Brugge een historische stad is, wat zeg je dan van deze country side, denk ik dan.

Tijdens het schrijven is het licht begonnen te regenen. Voor mij geen probleem, want ik slaap weer in een jeugdherberg vanavond.