Dag 11: Göteborg - Tråvad

12 september 2015 - Tråvad, Zweden

De aankomst in Göteborg was veel later dan ik had gehoopt. Om middernacht geraak je geen jeugdherberg meer binnen. Een klein hoteletje vond ik niet en een groot hotel was me te duur. Er zat dus niets anders op dan toch wild te kamperen. Ik wil dat niet in de stad dus moest ik nog even fietsen tot ik wat groen & verstopmogelijkheid vond. Echt goed heb ik niet slapen want ik had geen zin meer gehad om nog de tent boven te halen maar ik heb toch wat geslapen. Voordeel was dat ik ook op de boot nog wat geslapen had.

De tocht vanmorgen ging heel goed. In Zweden zijn er lange-afstands-fietsroutes uitgestippeld (Sverigevejen) en dat leek vanuit Göteborg een perfect geasfalteerd en geïsoleerd fietspad door bos en weiland. Prachtig en gemakkelijk, zelfs eenmaal een tunnel waardoor ik niet moest klimmen. Na zo`n 20-tal km was dit echter niet meer zo, dan was het ook en vooral op de baan (vooral kleine wegen), maar wel mooi uitgestippeld. Weer te mooi, want ik vond geen warenhuis voor avondmaal vanavond en ontbijt & avondmaal voor morgen. En ik vrees dat de winkels hier - net als in Denemarken - op zondag stuk voor stuk gesloten zullen zijn. Ik zou het dus moeten stellen met enkel en alleen mijn pakje gedroogde voeding.

Voor middageten vond ik vandaag wel weer een mooie plek. Eentje aan een meer, met een aanlegsteiger voor zwemmers. Je kan al raden wat ik dus heb gedaan...
Vanmiddag was veel zwaarder. Tot nu toe lijkt Zweden me vlakker dan Denemarken. Maar in die uitgestrekte vlakke weilanden kan de wind erg tegenvallen. Deze had dus vandaag weer iets tegen mij... Ik had ook geen zicht meer op de afstand die ik had afgelegd want in de haven of op de boot moet ik mijn fietscomputertje (niet de GPS) verloren zijn. En in het begin van een route kan je op de GPS "van-den-aldi" niet rekenen op de afstand. Hij berekent telkens terug naar de start.

Ik begon echt moe te worden en het was nog maar rond 16u. Toen kwam ik in een stadje aan waar alles voor mij opklaarde. Ik vond een openbaar toilet (nog steeds nodig), met het heropstarten van de GPS bleek dat ik mijn dagdoel al ruim had bereikt (heb ik verlaagd in zweden, maar ik haalde het oude) en ... er was een grootwarenhuis!

Na mijn inkopen en een Snickers achter de kiezen was ik weer vol goede moed en startte ik de tocht verder, maar dan nu op zoek naar een slaapplaats.
Ik vond hiervoor een veldje (uit het zicht van de huizen). Het is wel niet echt vlak maar het zal wel lukken. Ik hoop wel dat het niet regent vannacht want ik zal proberen mijn tent wat te laten uitwaaien en drogen (gezien het in Göteborg niet was gelukt). Ik zit dus gewoon in de binnentent en het buitenzeil hangt te drogen over mijn fiets.
Alles staat klaar om - bij regen - uit mijn sloffen te schieten en dat zeil over de tent te gooien.

1. Nele:
    15 september 2015
    De tent is nog nooit zoveel gebruikt geweest!!