Dag 13: Undenäs - Garphyttan

14 september 2015 - Garphyttan, Zweden

Vanmorgen wakker geworden door regen op de tent. Het was niet veel of hard maar het was redelijk constant. Gisterenavond had ik nog van het thuisfront gehoord dat het er weer veel regent. Hier was het tot dan toe, op zware bewolking na, rustig gebleven. Ik liet het niet aan mijn hart komen en heb rustig ontbeten in de tent en daarna opgeruimd. De (gisteren) droge tent was dus wel weer nat en om de binnentent niet te vochtig te maken pakte ik de beide delen apart in.
Zoals verwacht regende het ook nog bij vertrek. Niet hard maar goed genoeg om flink nat te zijn. Ik bedacht me nog dat ik de regen in Nederland minder erg vond: Hevig, niet te lang en daarna lang genoeg niet om even te drogen. Dat was nu niet het geval. Wat ik ook dacht is dat ik dit nog liever had dan tegenwind. Je kan tenminste doorfietsen!

Eigenlijk mag ik echt niet klagen vandaag want het heeft maar zo'n twee uur (aan een stuk) geregend. Daarna was het voor de rest van de dag droog. Het was wel bewolkt dus hield ik uit voorzorg toch de KW aan.

Toen ik bij de stad Askersund aankwam zag ik een tankstation en kreeg ik even heel erg zin in een koffie. Al was het in een karton bekertje. Ik besloot dan toch maar eens in de stad te zoeken naar een koffiehuis en had 'hoerechance' want net achter dat tankstation vond ik er al een! Het was eigenlijk een soort pralinewinkel waar ook koffie kan gedronken worden. Twee knappe vrouwen maakten er de chocolade en pralines ter plaatse en het rook er overheerlijk naar chocolade. Toen ik een koffie vroeg, bekenden ze, als het ware beschaamd, dat de machine nog niet warm had. Het zou zo'n 10 à 15 minuten duren. Dat vond ik niet erg en installeerde me. Het was er goede muziek en ze bleken er ook WiFi te hebben. Ik kon dus wat bijbenen met de blogs van de voorbije dagen. Ik kreeg geen genoeg van die koffie dus besloot ik een tweede te vragen. Omdat ik had moeten (en willen) wachten bleek deze gratis. Zo bleek ook de derde. De vierde weigerde ik gratis te nemen. Het rook er zo lekker en ze waren zo vriendelijk dat ik beloofde reclame te maken (bij deze: www.venuschoklad.se).
Ondertussen was het rond de middag. Ik vond dat ik nu wat moest doorfietsen alvorens te eten. Dit lukte me niet want slechts enkele kilometers verderop was een hele mooie plaats om te eten. Het werd me duidelijk: vandaag zou een rustig dag worden.

Zo was het ook. 's Middags heb ik nog mijn inkopen gedaan voor vanavond en morgenochtend en na amper 100km gefietst te hebben vandaag, trof ik een droomslaapplaats aan. Ze lag aan een meer aan de rand van een groot woud, even over Garphyttan en ver weg van autowegen. Ik hoor er amper auto's. Ik heb er de tent geïnstalleerd (weer los van elkaar om te drogen) en heb me daarna aan een zwemmetje gewaagd. Het water was heerlijk. Na het avondeten met een preisoepje heb ik geschreven aan de blog van vandaag. Straks start ik mijn volgende boek want gisterenavond las ik het andere uit.