Dag 14: Dumfries – Gretna Green

10 september 2016 - Gretna Green, Verenigd Koninkrijk

Mijn laatste dag in Schotland is een ontspannende dag geworden. Dit zowel op fiets- als op weervlak.

Ik heb prachtig geslapen in de B&B. Ik werd op een bepaald moment zelfs wakker denkende dat ik in mijn eigen bed lag. Het ontbijt was mooi verzorgd en de eigenaars waren weerom heel vriendelijk. Ze hebben mijn fietskleren te drogen gehangen dus kon ik vanmorgen onmiddellijk comfortabel in mijn fietstenue.

Het was een korte route vandaag, amper 50km. Ik merkte opnieuw een verschil met de andere kant van Schotland. Daar reed ik van kasteel naar kasteel en zelfs erdoor (de domeinen bedoel ik dan). Hier zie ik af en toe wel eens een kasteel maar je rijdt vaak door weilanden.

Rond 14u kwam ik ter bestemming: Gretna Green. Het stadje blijkt UK-beroemd voor zijn 'runaway marriages'. Sinds de 18de eeuw komen jonge Engelse koppels hier trouwen omdat ze hier geen ouderlijke toestemming nodig hadden wanneer ze nog geen 21 jaar oud zijn. Het blijkt nog steeds een populaire huwelijksplaats want jaarlijks zouden hier zo'n 5000 huwelijken voltrokken worden. Ik hoopte een knappe vrouw tegen het lijf te lopen die ik zou moeten troosten omdat 'hij' niet was komen opdagen of 'neen' had gezegd, maar die hoop was ijdel.

Het weer was zalig vandaag. Het startte grijs maar het zag er niet naar uit dat het zou regenen. Ik ben dan ook koppig zonder regenjas vertrokken. Het weer werd er zelfs beter op. In Gretna Green liep ik onder een open blauwe hemel. Hopelijk is dit een voorbode voor de komende vier dagen. Dan fiets ik telkens 80km en doe ik drie nationale parken aan. Meevallend weer zou uiterst aangenaam zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl