Dag 13: Galloway Forrest Park – Dumfries

9 september 2016 - Dumfries, Verenigd Koninkrijk

Voor ik over vandaag begin, nog een aanvulling op gisteren. Na het schrijven had ik me klaar gemaakt voor een avondje rustig lezen. Hoewel dit één van de vier 'dark sky parks' in de westerse wereld blijkt te zijn, zullen hier vanavond niet veel sterren te zien zijn. Ik zat dus knus en wel klaar om te lezen, toen een man binnen kwam. Hij legde mij uit dat een groep jongeren op zo'n 10 meter van de bothie zouden overnachten in tenten. Dit doen ze ter voorbereiding van de zogenaamde “Duke of Edinburgh's award”. Ik voelde me een beetje schuldig dat ik in die bothie zou slapen, droog en wel, terwijl die gasten wél wild zouden kamperen. Hijzelf zou ook in de bothie slapen dus mijn geweten was wat gesust. Ik heb wel geholpen om die gasten hun tent op te zetten. Het waren allen 16-jarigen, jongens en meisjes. Sommigen bleken nog nooit een tent opgezet te hebben. Het waren erg vriendelijke en rustige jongeren. Ze verschillen echter niet van andere jongeren dat ze het nodig vonden de rustige site te voorzien van muziek met voldoende beats. Ik heb toch kunnen lezen. Ik zat op mijn matras, zij zaten met z'n allen en de begeleider in de kamer ernaast gezellig te babbelen. Het was vooral in het schots te doen dus merendeel kon ik niet verstaan. Ik heb mijn boek toch kunnen lezen. Tegen 21u30 vertrokken ze allen naar hun tenten. Ik heb die groep 16-jarigen niet meer gehoord.

Nu terug naar vandaag. Bij het opstaan zag ik regen tegen en door het venster. Toen ik vertrok was de regen gedaan. Ik ben toch met regenjas aan vertrokken. Mijn kleren waren nog niet droog van gisteren, maar na een tijdje voel je dat niet meer.

Het eerste stuk was weer offroad, maar na zo'n 5km was er weer asfalt. Het heideachtig berglandschap maakte stilaan plaats voor groene velden in een glooiend landschap. Schapen, koeien en paarden overal en regelmatig een biddende roofvogel. Even dacht ik mijn regenjas uit te kunnen doen. Dat heb ik ook gedaan. Na vijf minuten echter begon het weer te regenen en het is zo goed als niet meer gestopt. Het was gisteren erger qua intensiteit maar vandaag was ik toch wel weer goed nat. Gelukkig moest ik vandaag niet veel kilometers doen (zo'n 60km). Toch was ik doorweekt als ik aankwam in mijn guesthouse.

Aangekomen in Dumfries zocht ik ook nog een fietsenmaker voor mijn remmen. Dat moest natuurlijk nog voor sluitingstijd. De winkel die ik vond onderweg naar mijn guesthouse had en deed mijn type remmen niet. Gelukkig heeft de eigenaar van mijn guesthouse rondgebeld naar fietsenmakers met de vraag wie het wel deed. Mijn remmen deden het niet meer naar behoren en met de kennis dat ik binnen enkele dagen in nog bergachtiger gebied kom dan de laatste dagen, vind ik het wel belangrijk dat ze doen wat ze horen te doen. We vonden een fietsmaker die nog één set van de nodige blokjes liggen heeft. Hoewel ik er twee nodig heb, ben ik toch maar gegaan om tenminste één paar goede remmen te hebben. Ik kom namelijk niet meer in zo'n grote steden als vandaag. Eenmaal aangekomen bleek dat mijn blokjes nog goed zijn. Echter, door de modder en vuiligheid van de laatste dagen waren ze hun grip verloren. De fietsenmaker heeft de bestaande blokjes wat gekuist en het remsysteem wat aangespannen en ik was goed om terug verder te gaan. Voor de zekerheid heb ik toch dat set blokjes gekocht.

Morgen is nog een korte rit, nog minder kilometers dan vandaag. Na 50km kom ik in mijn volgende gereserveerde B&B. Het weer zou vanaf morgen ook weer beter moeten worden (volgens het weerbericht). Na morgen komen vier andere dagen. Het weer zou best OK zijn maar het worden vier dagen van zo'n 80 km, eindigend en/ of beginnend in national parks.