Dag 3: IJmuiden – Newcastle

30 augustus 2016 - Newcastle Upon Tyne, Verenigd Koninkrijk

Na het ontbijt kwam nieuws dat serieus wat roet in het eten strooide. Ik stond terug op het observatiedeck te turen naar de noordelijke wateren in de hoop walvissen en dolfijnen te spotten. Het viel me toen ook op dat er nog geen Engeland te zien was. Toen werd afgeroepen dat we in plaats van 9u 's morgens pas om 6u 's avonds zouden aankomen. Na mijn diner van gisteravond was gevraagd of er een arts aan boord was. Verder had ik er niets meer van gehoord. Dat bleek wel het begin van het probleem. De boot heeft 's nachts rechtsomkeer moeten maken (ik heb niets gevoeld) om de patiënt naar een Nederlands ziekenhuis te brengen. Er was wel een helikopter gekomen maar om een of andere reden bleek de patiënt niet mee terug te kunnen. Dit geeft me tijd om m'n teksten neer te typen maar het stemt me wel bezorgd: alles in mijn fietstocht wordt met een dag uitgesteld. Als ik mijn verblijf in Edinburgh met een dag inkort, is de rest van de trip wel volgens plan. Voor mijn campings is dat geen probleem, voor mijn B&B's wel. Ik zou morgenavond op Holy Island slapen en zoals het er nu uitziet ga ik dat niet halen. Bellen vanop de boot is naar het schijnt enorm duur (maritiem netwerk) dus dat doe ik ook niet. Ik denk compensatie te vragen aan de bootmaatschappij.

Eerste compensatie is ondertussen afgeroepen: de lunch is gratis. Er werd ook afgeroepen door de kapitein dat dit de eerste keer was in 25 jaar dat hij dit had moeten meemaken.

Ik moet zeggen, zo'n bootreis van een hele dag kan gaan vervelen. Ik heb veel kunnen lezen, rondkijken edm. Maar als je plande om te fietsen, is dat niet wat je wil. De lunch was gratis, maar omdat iedereen moest eten werden eerst families met kinderen toegelaten de restaurants. Pas daarna (om 14u) konden de anderen eten. Om het verblijf wat aangenamer te maken werden ook bingo-spelletjes georganiseerd. Ik hield het bij lezen.

Ik was deze morgen vooral ongerust omdat ik een B&B heb gereserveerd. Ik zou er echter niet geraken met deze vertraging. Vanop de boot mocht ik contact zoeken met de B&B en met andere maar geen enkele kon mijn verblijf een dag later waarmaken. Om mijn boeking niet te verliezen zou ik de eerste rit morgen per trein moeten ondernemen.

Vanuit de haven heb ik toch even kunnen fietsen vandaag. Ik heb vandaag toch wel 8km gefietst naar Newcastle Central Station waar ik een ticket reserveerde voor morgen. De rest van de avond heb ik nog wat rondgewandeld in Newcastle en mijn Blog opgestart.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Iris:
    30 augustus 2016
    Super ik volg je verhaal op de voet
  2. Maxim:
    31 augustus 2016