Fietstocht door Groot Brittanië, voorwoord

27 augustus 2016 - Brugge, België

De fietstocht vorig jaar naar Uppsala is me sterk bevallen. Ik had me voorgenomen om, als dat het geval was, me zelf een trekfiets te kopen en het concept fietsreis te herhalen. Zo gezegd zo gedaan: ik heb mezelf een fiets gekocht en de plannen groeiden om een tocht door noord Engeland en Schotland te maken.

Het idee was er vroeg, doch het concrete plan liet op zich wachten. De overzet naar Newcastle was vroeg geregeld maar de verdere tocht werd telkens vooruit geschoven. En dat tot enkele weken terug.

Het plan gaat als volgt. Vanuit Newcastle ga ik langs de kust naar Edinburgh. Daar blijf ik drie nachten (twee dagen), waarna ik verder ga naar Glasgow. Ook daar blijf ik een ganse dag. Van daaruit ga ik terug naar beneden richting Engeland. Dat doe ik van national park naar national park (Clyde Muirshiel Regional Park, Galloway Forest Park, Lake District National Park, Yorkshire Dales National Park en North York Moors National Park) om daarna terug naar Newcastle te gaan.

De tocht naar Ijmuiden wordt spannend, want ik moet een boot halen. Eenmaal daar plan ik telkens relatief korte tochtjes (ongeveer 80km). Enkele B&B's liggen vast. Voor de andere locaties zoek ik ter plaatse wel een camping. Het moet een rustige en ontspannende reis worden. Een die bestaat uit fietsen, schrijven, lezen, bezoeken en niets doen.