Dag 3 - Administratie en verkenning

6 juni 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

De dag nadien is de appartementstorm nog niet volledig gaan liggen maar gezien ik gedeeltelijk bekentenissen heb afgelegd, en beloofd heb de eerste (gederfde) nacht te zullen betalen én beloofde na mijn verblijf de volledige toedracht te zullen brengen heb ik niet langer geantwoord (of er mij van aangetrokken). Via booking.com is me trouwens gezegd dat ik geen kosten zou moeten dragen.

Na een relatief lege dag gisteren heb ik vandaag besloten om een aantal zaken te regelen vandaag. Ik moest een ticket boeken naar Bonaire later op de reis maar ook wilde ik een goedkoop en tijdelijk 4G abonnement regelen. Veel blijkt hier geregeld en gedaan te worden met WhatsApp maar ook plaatsbepaling lijkt mijn handig. In de nabije omtrek van mijn appartement kon ik geen Simkaart regelen dus ging ik naar de luchthaven en hoofdstad hiervoor. Het werd mijn eerste uitstap.

Het ticket naar Bonaire was vlug geregeld maar om een reizigersabonnement te hebben moest ik ofwel binnen in de taxfree zone (wat niet kon natuurlijk) ofwel naar de hoofdstad.

In de buurt van de luchthaven pikte ik wel de grotten van Hato mee. Het betreft grotten vlakbij de luchthaven. In de grotten verscholen zich vroeger slaven voor hun meester/ de autoriteit. De grotten zijn mooi en met verbeelding zie je ook in de stalactieten en stalagmieten en andere vormen in de rotsen afbeeldingen (daar pakken ze mee uit), zelfs van de heilige maagd zelf. Maar naast een mooie bezienswaardigheid zijn ze niet veel (geef mij maar de grotten van Han).

Het openbaar vervoer is hier ook het bespreken waard. Later op de reis zal ik vaak gebruik maken van het openbaar vervoer maar hier volgt enige uitleg. Je hebt Taxi’s (met op de nummerplaat “TX…”). Die blijken duur en ik heb er tot op heden nog geen gebruik van gemaakt. Dan heb je de bussen (hier ‘Konvooi’ genoemd). Het zijn bussen die op geregelde tijdstippen vertrekken (blijkbaar niet zo vaak) en ze kosten niet veel (2,20 gulden of ongeveer 1€). Tussen beide heb je ook minibusjes die rondrijden (met de op de nummerplaat “BUS…). Ze zijn slechts 2€, ze hebben geen vast rijschema maar lijken in grotere getale te rijden. Je moet ze wel laten stoppen anders rijden ze gewoon door (de konvoois ook trouwens). Een bordje achter de voorruit geeft aan waar ze heen rijden maar ik ben soms te laat geweest en op den duur liet ik ze stoppen en doorrijden als ik zag dat ze niet naar mijn bestemming reden… Ze hebben hier wel bushaltes maar je moet de bussen (en minibussen) wel actief laten stoppen, of ze rijden door…

Het huidig bezoek aan Willemstad was bedoeld om een Simkaart te kopen maar ik maakte van de gelegenheid gebruik toch al eens rond te wandelen. Het blijkt een mooie stad met veel kleurige huizen. Ik heb me vandaag gehouden aan wat ronddwalen maar mezelf beloofd dat ik zeker zou terugkomen voor meer en dieper bezoek!

Ik ben tijdig terug naar mijn appartement vertrokken (ik wilde niet stranden in de hoofdstad zonder vervoer naar mijn appartement). Dus ik kwam ook tijdig aan in mijn verblijf. Tijdig maar naar mijn beleving te laat om nog te koken. Ik heb mezelf verwend met een etentje in Landhuis Daniel. (Curaçao heeft nog veel landhuizen die ze nu toeristisch uitbaten als museum, hotel, restaurant, of laten verpauperen.) Ik kan niet meer zeggen dan het volgende: de bediening was zeer vriendelijk, het eten was lekker en het uitzicht was prachtig.