Dag 7 of dag 1 in Edinburgh

4 september 2016 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Slapen in een hostel is wakker worden met iedereen in de kamer, voor mij toch. Gelukkig kan ik 's nachts goed doorslapen maar 's morgens heb ik tegenwoordig niet veel nodig om wakker te worden. Ik dut gemakkelijk weer in maar dat gaat niet eindeloos. Ik begin al oud te worden dus ben ik om 7u30 dan maar opgestaan wegens 'snoozen' niet meer mogelijk. Ik wilde de rest ook niet wekken met mijn wekker om 8u. Om 10u lagen er nog te slapen met het licht aan in de kamer. Ik ben jaloers.

Heb rustig ontbeten, de start van een rustige dag. Ik wist nog niet waar de dag zou eindigen maar ik wist dat ik zou starten met een free walking tour (al wist ik ook niet wat dat inhoudt). In totaal werden het drie geleide wandelingen vandaag (waarvan één minder geslaagd vind ik) in het oude en 'nieuwe' Edinburgh (beide unesco beschermd). Jammer genoeg gingen de rondes van best naar minder goed (of gelukkig want anders had ik ze niet gedaan).

De eerste was vrij te bepalen hoeveel je de freelance gids tipt na de tour (organisatie Sandemans new europe, http://www.neuweuropetours.eu, een aanrader). Ik gebruikte een hulplijn naar het thuisfront voor het bepalen van een fair rate maar ik vrees dat ik toch te gierig ben gebleken (als ik vergelijk met de andere betalende rondes).

Sommigen onder jullie, die mij kennen, weten dat ik graag geschiedenis weet en in speciaal de kleine, nietszeggende en onbenullige weetjes. Want ik ga ervan uit dat die weetjes net de geschiedenis kleur geven. Ook die die niet echt zijn, maar het leven van de gewone mensen uit de tijd bepalen (de legendes). Hiervoor zat ik vandaag alvast op het juiste spoor.

De eerste tour ging over de algemene geschiedenis van Schotland en in speciaal Edinburgh. Het was doorspekt met kleine verhaaltjes en vol goed gebrachte humor. Er werd haarfijn uitgelegd waarvan Haggis gemaakt wordt en dan vergeleken met een hoddog waarvan we niet weten wat er in zit... De gids was overigens een knappe jonge vrouw (Paula). Ze was amerikaans maar had een schotse moeder en vader uit puertorico. Ze begon haar gidscarriere in Barcelona maar verwisselde die voor een carriere in Edinburgh. Ze doet het echt goed en het was in verstaanbaar engels. Hierover trouwens een eigen anektdote. We werden opgehaald in de hostel voor de tour. Aangkomen aan de start werden we verdeeld in verschillende taalgroepen. Ik verstond dat ik in de tour voor foreign english kwam (engels voor anderstaligen). Het bleek echter dat we met vier uit de groep in het engels wilden... (ik laat de euro zelf vallen bij jullie).

Op het einde van de eerste tour kwamen we op een kerkhof waar ik wel nu wel een paar verhaaltjes van weet. Van één ervan maakte ik een quiz op facebook (vier foto's met één die er niet thuishoort). Het is tot op nu nog niet gevonden. Bij deze een extra tip voor de lezers van de blog: denk aan de recente jongeren- (en ouderen)literatuur.

De tweede tour deed ik omdat de eigenlijke tour, die ik wilde in de vaults van Edinburgh, niet doorgaat dit weekend. Edinburgh blijkt een ondergronds netwerk van gangen en kamers te hebben die deels kunnen bezocht worden. Ik was geinteresseerd in de geschiedenis ervan. Maar er bestaan ook geest- tot en met horrortours door de gangen. Voor mij hoeft die animatie niet. Ik wilde er wel in dus koos ik een tour met zo min mogelijk animatie. Deze tour bleek uiteindelijk wel goed gebracht. Ik moest denken aan een brugse gids die het zeker ook zo goed zou doen. De gids van vanmiddag veranderde mijn sceptische kijk en boog het om naar gemeend meelachen en interessante verhaaltjes. Ik heb trouwens een interessant weetje over Ebenezer Scrooge geleerd. Hij was eigenlijk een weldoener maar de dislectische Charles Dickenson veranderde die geschiedenis. (nieuwe tip voor de quiz)

Vanavond deed ik een 'dark site tour' een tour die de slechte kantjes van Edinburgh vertelt (de seriemoordenaars, de heksenjachten en legendes). Het waren best interessante verhalen maar volgens mij fout gebracht. De jongeman probeerde het op een spannende manier te vertellen maar deed het overacted waardoor het bij mij niet pakte. Ik moest moeite doen om het verhaal te horen en de acting er uit te filteren.

In totaal heb ik vandaag ruim vijf uur geleid gewandeld daarbij komt nog de wandelingen die ik tussen twee rondes zelf maakte. Ik had er wat genoeg van en besloot in alle 'rust' in de bar van mijn hostel te schrijven aan de blog. Tijdens het schrijven werd ik onderbroken door een jonge mexicaan op rondreis die ik vanmorgen op de tour had gezien. We zijn aan de praat geraakt en zo is het toch laat aan het worden.