Dag 2: Hoek van Holland - Schagen

3 september 2015 - Schagen, Nederland

Deze morgen ben ik voor dag en dauw opgestaan om zeker de eerste overzet (6u27) te kunnen nemen. Een boot later vertrouwde ik niet. Stel dat er mensen mijn bagage en fiets leuk vonden... Ik kon beter gelijk de eerste nemen en vroeg vertrekken.

Op de boot had ik tijd om wakker te worden tussen havenarbeiders die her en der afgezet werden. Mij verontrustte één iets: het had 's nachts geregend en het zag er op dat moment donkergrijs uit in de richting waar ik uit moest. Gelukkig bleef het droog... dacht ik. Na een half uurtje fietsen bleek mijn cape (die achteraan waarschijnlijk in mijn wiel had gezeten tijdens het drogen) noodzakelijk.

Die cape bleek nodig tot in Den Haag. In Den Haag ontbeet ik in een heel gezellig koffiehuisje (het leek een frietkotje) langs de weg. Nadien was het weer opengetrokken. Het fietsen was prachtig. Eén en al duinenwegen, kilometers lang. En waar ik gisteren héél véél wandelaars en fietsers (veel Duitsers) was tegengekomen, was dat vandaag veel minder. Misschien om het kwartier één op sommige stukken. En telkens krijg je een "goeiedag" of een "aju" ofzo.

Na Den Haag kon ik het een uur of twee droog houden (mijn fietstrui met lange mouwen was wel nodig). Vanaf Zandvoort was die cape (die stilaan volledig scheurt, waarschijnlijk door de harde regen denk ik nu) weer noodzakelijk kwaad.

Vandaag lunchte ik vroeger - een mens leert al eens uit zijn fouten. Het werd het "12-uurtje" van op de kaart (2 sneetjes bruin brood, kaas, ham, een paardenoog, een slaatje en ... een kroket). Het was een zeer kitcherig maar gezellig klein cafeetje, bevolkt door enkele fietsers en lokale liefhebbers van een 'slootwatertje' (de naam van het drankje weiger ik als goedmenende belg te vernoemen). Het regenen buiten verminderde tot een niveau waar de lokale bewoners het er "zeedamp" plegen te noemen. Toen ik vertrekkensklaar was, bleek mijn flarden-cape niet langer nodig.

De route was vandaag zeker even mooi als gisteren, maar leek me moeilijker te volgen. Ik steek het maar op mezelf dat ik door de regen sommige bordjes niet zag... Naast het mooie duinenlandschap waren vandaag ook veel dieren te zien. Uiteraard heb ik het hier over vogels en konijnen, maar er waren ook veel 'vrij' rondlopende paarden, hertjes en schotse hoogland koeien. Deze laatste blijken geïmporteerd omdat de konijnenpopulatie in de duinen zodanig is gedaald dat iets het duinengewas moet kort houden.

Ik had gehoopt vandaag de noordzee-route achter me te laten en te vervangen door de Waddenzee-route maar de vermoeidheid en een aantal dreigende, donkergrijze wolken stuurden me naar een hotelletje in Schagen. Dit laat me wel toe mijn blog aan te vullen en ... de rode duivels te volgen.

1. Ellen:
    4 september 2015
    Ben al benieuwd naar morgen!