Dag 3: Schagen - Ulrum

4 september 2015 - Ulrum, Nederland

De dag begon met een stevig ontbijt. Maar dat was dan ook het weinige goede aan de morgen. Ik was de dag ervoor wat afgeweken van de noordzeeroute om een hoteletje te vinden in een stad. Ik zou dan via de knooppunten aansluiting zoeken.
Dit leek moeilijker dan gedacht. Bij het buiten rijden bleek dat de route was onderbroken voor fietsverkeer. In de keuze van uitwijkroute koos ik - zoals zou blijken - natuurlijk de verkeerde. Zelfs met de GPS lukte het maar moeizaam om terug op het pad te geraken. Het slechte weer deed er uiteindelijk niet veel goed aan. Door het slechte zicht miste ik al eens een knooppunt en zat ik weer flink verkeerd. Trouwens de cape - of wat er nog van restte - heb ik onderweg in een vuilbak gedumpt. De keuze is gegaan naar een aloude KW.

Na een tweetal uur rijden geraakte ik dan toch op het juiste spoor. Ik bereikte al vlug de plaats "De Oever" en begon aan een trot op een fietsostrade van zo'n 25 km met links en rechts de zee. Een hoge berm aan de linker zijde hield de ergste zijwind tegen maar de regen niet. Net alsof iemand met de regenkraan aan het spelen was: soms heel hard en nooit eens volledig uit. Ik mag wel van geluk spreken dat ik de wind toch in mijn voordeel had, ik kon goed doorrijden.

Ik kwam doorweekt toe in het klein maar mooie stadje Zurich (neen ik was niet verkeerd gereden). Gezien het 12u was dacht ik te eten. Ik had nog geen honger maar had nood aan was rust en droogte. Het lokale hotel - cafe - restaurant was echter gesloten dus ik moest wel verder. De volgende stad, Harlingen, leek me te groot en uiteindelijk vond ik iets kleins in het gehucht Sexbierum (al wat een man moet hebben). Gezellig was het niet in dat cafeetje maar de uitsmijter was groot en heerlijk.
Uit angst voor de wind besloot ik niet de waddenzeeroute te nemen maar volgde de route wat meer landinwaarts met knooppunten.

Friesland is mooi. Het lijkt wat op onze polders maar dan nog veel uitgestrekter. Veel dieren zag ik er niet behalve koeien, schapen en heel veel naaktslakken (het zou me niet verbazen als er een aan mijn wiel plakt). Wat je hier wel ziet zijn mooie grote houten zeilboten. Eerst zag ik ze op zee (vissersschuiten), daarna ook op de binnenvaarten (meer plezier vaartuigen denk ik). Het weer was spelbreker waardoor ik absoluut geen zin had te stoppen om foto's te nemen ervan (misschien morgen).
Weet je trouwens? Op den duur stoort de regen niet meer. Het waren steeds harde doch korte buien. Daarna bleef het telkens lang genoeg uit om te drogen (niet te lang). Mijn KW is niet uitgegaan al had ik daar soms wel zin in.
Vanavond kies ik weer voor een veilige slaapplaats omwille van het weer. Vanavond werd het een B&B in Ulrum. Hopelijk start één dezer dagen mooi weer dat ik het tentje eens durf te gebruiken...

1. Christine:
    5 september 2015
    Ja. Friesland is mooi.Hopelijk krijg je toch wat beter weer.
  2. Arne:
    5 september 2015
    man man man de regen probeert duidelijk vriendschap met je te sluiten! Moeten we een nieuw cape'je opsturen?
  3. Sies:
    5 september 2015
    Ondanks de regen lijkt het me toch een mega ervaring, dus stiekem wel een beetje jaloers! Geniet er van e, doe maar gewoon alsof de zon schijnt, of zing uit volle borst, ... (Kan allemaal helpen om de regen te trotseren)